Promovendi / PhD studenten met autisme

Kort

Inhoud van de coaching

Ik ben beschikbaar voor coaching van autistische promovendi aan de RUG. Soms kan het als promovendus fijn zijn als er iemand met je meedenkt die zelf autisme heeft en die ervaring heeft met promoveren. 

Doordat ik zelf ervaring heb als (buiten)promovendus en onderzoeker kan ik ook met je meedenken over dingen waar je tegen aanloopt in je onderzoek. Ik kan je bijvoorbeeld coachen bij je planning, contact met je promotor(es) of schrijven.

k ben zelf binnen de zes jaar die er voor staat gepromoveerd als buitenpromovendus. Ik ben dan ook bekend met het proces en de uitdagingen. Mijn onderwerp was de geschiedenis van autisme.

Momenteel doe ik een tweede PhD aan de Open Universiteit, dat is in de politieke filosofie

Voor wie?

Ik geef uitsluitend begeleiding aan studenten met autisme aan de RUG. 

Ik kan geen begeleiding bieden aan studenten die een gevaar vormen voor zichzelf of voor mij (denk aan suïcidaliteit of agressie) of die in een acute psychiatrische crisis zitten (psychose of ernstige depressie).

Mijn begeleiding valt onder maatschappelijke ondersteuning (wmo). Ik werk alleen vanuit PGB, niet vanuit ZIN. 

Ik ben op dit moment niet in staat om begeleiding te bieden die valt onder langdurige zorg (wlz). 

Praktisch

Wat kun je concreet verwachten?

(Klik op een oranje titel om de uitgebreidere informatie te lezen over de begeleiding.)

Je meld je aan via het formulier of via e-mail. Ik reageer binnen 24 uur. Dan stel ik een datum en tijd voor om elkaar te spreken.

Je mag gerust iemand meenemen die je goed kent en die je vertrouwt. 

Het adviesgesprek houd ik bij voorkeur in mijn spreekkamer. Ik kan je beter leren kennen als we elkaar de eerste keer niet via Teams spreken.  

Het adres is: Lijsterweg 12 in Haren. Bij de deur staat een bordje met Verder met autisme. Zie dat bordje niet dan ben je waarschijnlijk bij de  Spoorlaan 12. Loop dan een stuk naar rechts 

Er is geen wachtkamer, dus zodra je aanbelt doe ik open en beginnen we. Het geeft niet als dat 5 of 10 minuten eerder is dan we hadden afgesproken. 

Ik check voor we beginnen of je ruimte hebt voor het gesprek en of er geen prikkels in de weg zitten, vanuit de omgeving of vanuit je zelf.

Tijdens het gratis adviesgesprek zal ik in kaart brengen wat je begeleidingsvraag is. Wat gaat er goed? Wat gaat er niet goed? Ik heb hier geen oordeel over, maar als je zelf iets wilt veranderen denk ik graag met je mee.

Ik geef je op basis van het gesprek een eerste advies. Dat kan het advies zijn om een traject bij mij te starten. Dan vraag ik je hoe je dat zou kunnen financieren. We maken een afspraak over het vervolg. Het kan ook een doorverwijzing zijn naar een andere organisatie. Dan laten we het bij dit ene gesprek.

Maak nu een afspraak

Als je een traject bij mij wilt beginnen en de financiering is geregeld plannen we een intakegesprek. 

Ik vraag je welke informatie je als hebt over je diagnose. Mogelijk vraag ik je om aanvullende vragenlijsten in te vullen over prikkels en/of executieve functies. Autisme is breder dan dat, maar hier zijn goede vragenlijsten over en dat is een goed begin. We bespreken de uitkomsten en wat dit concreet betekent voor je dagelijkse functioneren in je studietijd. 

Daarna kijken we samen naar verschillende levensgebieden, zoals studie, relaties, wonen en vrije tijd. Ik stel je vragen om te ontdekken of je ondersteuning wilt op deze gebieden.

Ik stel een plan op om aan je doelen te werken voor je studietijd. Dit stuur ik je toe en we bespreken het samen. Als we het eens zijn gaan we aan de slag.

Als je wilt is het mogelijk om op een vaste dag en tijd af te spreken. Dit kan in Haren zijn of via Teams, of wisselend tussen beide.

Ik begin elk gesprek met de vraag hoe het gaat en of er dingen zijn waar je het over wilt hebben. Heb je niets of hebben we daarna nog tijd over dan werken we aan je lange termijn doelen. 

Het idee van coaching is niet dat ik oplossingen verzin voor je problemen, maar dat ik activerende vragen stel waardoor je zelf een oplossing kunt vinden. Het kan zijn dat ik je vraag om iets uit te proberen wat je niet gewend bent. Dit is dan een voorstel, waarbij je zelf bepaalt of je het gaat doen. Het kan zijn dat ik je vragen stel om je op een andere manier over jezelf of je omgeving te laten nadenken. Het antwoord komt uit jezelf, meteen of soms veel later nadat je er over na hebt kunnen denken.

Ik heb geen kant en klare antwoorden, maar weet wel welke vragen ik kan stellen om je verder te helpen. 

Ik sluit elk gesprek af met het expliciet maken van wat er concreet uit het gesprek is gekomen en wat we voor de volgende keer afspreken.

Als je tussendoor een probleem hebt mag je me altijd een whatsapp bericht sturen. Dat werkt vaak beter dan dat je je achteraf moet proberen te herinneren wat je ook alweer dacht en voelde op dat moment. Ik reageer nog dezelfde dag.  Als dat nodig is kunnen we een afspraak maken om eerder te (video)bellen. 

Je kunt zelf op elk moment aangeven dat je met de begeleiding wilt stoppen. Het kan ook zijn dat ik je het voorstel doe om te stoppen, als ik merk dat je geen begeleiding meer nodig hebt. We werken immers toe naar meer zelfstandigheid. Maar dat gaat altijd in overleg.